Τη δύσκολη διετία 2020 – 21 “αφήνουν πίσω” οι ελληνικοί αυτοκινητόδρομοι, διαπιστώνοντας σημαντική ανάκαμψη της κυκλοφορίας.

Σύμφωνα με τα στοιχεία οι 8 αυτοκινητόδρομοι – μέλη της Hellastron (Εγνατία Οδός, Αττική Οδός, Ολυμπία Οδός, Μορέας, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Κεντρική Οδός, Νέα Οδός και Γέφυρα) παρουσίασαν στο 8μηνο του έτους (Ιανουάριος – Αύγουστος) άνοδο κυκλοφορίας 0,2% σε σχέση με το 2019.

Η άνοδος, έστω και οριακή, αποτελεί – ουσιαστικά – “αλλαγή σελίδας”, καθώς το 2020 (12μηνο) οι αυτοκινητόδρομοι απώλεσαν το ¼ της κυκλοφορίας (-24%) του 2019, ενώ και το 2021 (12μηνο) οι απώλειες ήταν αξιοσημείωτες (-12% σε σχέση με το 2019).

Στο 8μηνο του 2022 και σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2019, άνοδο διελεύσεων παρουσίασε η Ολυμπία Οδός κατά 0,7%, ο Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου κατά 2,4%, η Κεντρική Οδός κατά 5,3% και η Νέα Οδός κατά 2,9%, ενώ στον Μορέα δεν σημειώθηκε μεταβολή.

Αντίθετα, μείωση, η οποία – ωστόσο – κινήθηκε σε χαμηλά επίπεδα παρουσίασαν η Εγνατία Οδός κατά 2,4%, η Αττική Οδός κατά 1,2% και η Γέφυρα κατά 1,5%.

Η εξέλιξη της κυκλοφορίας στους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους 2020 – 2022 (έτος σύγκρισης το 2019)

Αυτοκινητόδρομος 2020 2021 2022(8μηνο)

Εγνατία Οδός -33% -19% -2,4%

Αττική Οδός -24% -11% -1,2%

Ολυμπία Οδός -22% -12% 0,7%

Μορέας -23% -14% 0%

Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου -20% -9% 2,4%

Κεντρική Οδός -24% -8% 5,3%

Νέα Οδός -20% -11% 2,9%

Γέφυρα -26% -13% -1,5%

Σύνολο -24% -12% 0,2%

Σε απόλυτους αριθμούς, ο μέσος όρος ημερήσιων διελεύσεων στο 8μηνο στην Αττική Οδό ανήλθε σε 229.115, στην Ολυμπία Οδό σε 148.156, στην Εγνατία Οδό σε 115.201, στη Νέα Οδό σε 111.554, στον Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου σε 70.084, στον Μορέα σε 52.029, στην Κεντρική Οδό σε 28.201 και στη Γέφυρα σε 11.433.

Σύμφωνα με συγκοινωνιολόγους, η επάνοδος της κυκλοφορίας και παρά τις αυξημένες τιμές των καυσίμων, οφείλεται στην “επαναφορά” της οικονομικής δραστηριότητας σε σχέση με τη διετία 2020 – 21, αλλά και στη “δίψα” για μετακινήσεις / ταξίδια, κυρίως την καλοκαιρινή περίοδο.

Σημαντική εξέλιξη η επίτευξη της διαλειτουργικότητας

Σημειώνεται ότι σημαντική εξέλιξη για τους ελληνικούς αυτοκινητόδρομους αποτέλεσε, το 2020, η επίτευξη της διαλειτουργικότητας.

Η διαλειτουργικότητα εγκαινιάστηκε τον Νοέμβριο του 2020, έπειτα από αρκετά χρόνια συζητήσεων και διαπραγματεύσεων μεταξύ των παραχωρησιούχων.

Έως τότε, οι χρήστες χωρίζονταν σε δυο ομάδες: Αττική Οδός, Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου, Ολυμπία Οδός, Μορέας και Γέφυρα στην πρώτη ομάδα και Νέα Οδός και Κεντρική Οδός στη δεύτερη.

Έπειτα από σχετικές ενέργειες του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών, η διαλειτουργικότητα εφαρμόστηκε στο σύνολο των αυτοκινητόδρομων, με την προσθήκη και της Εγνατίας Οδού.

Πλέον, οι οδηγοί έχουν τη δυνατότητα να περνούν από οποιοδήποτε σταθμό διοδίων, χρησιμοποιώντας τον πομποδέκτη που ήδη διαθέτουν, ανεξαρτήτως παραχωρησιούχου, ενώ το επόμενο βήμα του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών είναι τα ηλεκτρονικά διόδια (χρέωση με βάση τα οχηματοχιλιόμετρα σε όλους τους οδικούς άξονες).

Για τα επαγγελματικά οχήματα θα προβλέπεται η εγκατάσταση δέκτη, όπου θα μπορεί να καταγράφεται η θέση τους.

Αντίστοιχα, για τα ΙΧ οχήματα θα γίνεται καταγραφή της πινακίδας κατά την είσοδο και την έξοδό τους από τον αυτοκινητόδρομο και θα επιβάλλεται επί τόπου η αντίστοιχη χρέωση, πάντα βάσει χιλιομέτρων.

Φώτης Φωτεινός capital.gr