12.9 C
Larissa
Δευτέρα, 29 Απριλίου, 2024
ΑρχικήΕΙΔΗΣΕΙΣΑΠΟ ΛΑΡΙΣΑΗ αγάπη για τη Λάρισα έγινε Λόλα

Η αγάπη για τη Λάρισα έγινε Λόλα

«Το τρίπτυχο που απαιτείται για µια οργανωµένη µικροζυθοποιία είναι πολύ καλός σχεδιασµός, ανάλογη επένδυση και καλή οµάδα. Στη δική µας περίπτωση ο σχεδιασµός του έργου τεχνικά αλλά και η ωρίµανση της ιδέας και του επιχειρηµατικού σχεδίου άρχισε σχεδόν από το 2016» απαντά όταν ερωτάται για τη µυστική συνταγή της επιτυχίας του εγχειρήµατός του ο Γιώργος Πέτρου, συνιδρυτής και διευθύνων σύµβουλος της Ζυθοποιίας Πηνειού.

24-25_3

Γιάννης Πανάγος

«Η αρχική επένδυση φροντίσαµε να είναι επαρκής  µε ισορροπηµένη µόχλευση ιδίων και ξένων κεφαλαίων, καλύπτοντας την πλήρη οργάνωση του ζυθοποιείου, αλλά και αρκετές υπηρεσίες, που συχνά υποτιµούνται, όπως το µάρκετινγκ, η εκπαίδευση προσωπικού, ενώ είχα την τύχη να περιβάλλοµαι από µια ορεξάτη και ταλαντούχα οµάδα συνεργατών µου προερχόµενη από την περιοχή. Θα πρέπει να αναφέρω πως σηµαντική ήταν η συµβολή της εταιρείας που ανέλαβε την προµήθεια του εξοπλισµού και κυρίως του υπεύθυνου επίβλεψης, ενός ατόµου µε βαθύτατη γνώση του χώρου και στην ωρίµανση του έργου αλλά και στην αρχική εκπαίδευση του ζυθοποιού µας. Τέλος καταλυτική, θα έλεγα, υπήρξε και η επιχειρηµατική εµπειρία των ιδιοκτητών. Όλα τα παραπάνω φυσικά µε άπειρη δουλειά.



Είσαστε απ’ ότι ξέρουµε ο εµπνευστής του εγχειρήµατος. Πείτε µας δύο λόγια παραπάνω για τη δική σας διαδροµή και σχέση µε την µπύρα.

Η σχέση µου µε την µπύρα είναι θα έλεγα «ερωτική». Την τιµώ ως καταναλωτής και την παρακολουθώ σχεδόν από φοιτητής. Ήµουν παρών σε όλη τη διαδροµή της craft στην Ελλάδα και κάποια στιγµή προσπάθησα και να την φτιάξω, µάλλον µε περιορισµένα αποτελέσµατα. Αυτό όµως που δεν µπορούσα ποτέ να συνηθίσω, ήταν το γεγονός ότι η πόλη µας δεν είχε τη δική της. Όταν είχα τη δυνατότητα, αποφάσισα να την κάνω. Ευτυχώς άλλοι δύο φίλοι, συνεργάτες και συνοδοιπόροι στα επιχειρηµατικά, πίστεψαν και υιοθέτησαν το ίδιο όραµα. Και  έτσι προέκυψε Ζυθοποιεία Πηνειού και η πρώτη Λαρισαϊκή µπύρα!  Αρα τώρα πια η σχέση είναι και επιχειρηµατική!

 Μόλις η µονάδα σας µπήκε στην παραγωγή ήρθε και η πανδηµία. ∆ώστε µας δύο στοιχεία από την εµπειρία σας επί του θέµατος.

Ήταν και για µας  µια αξέχαστη και δυσάρεστη εµπειρία µιας και δεν µας «αφαίρεσε» µόνο τζίρους, αλλά επηρέασε σηµαντικά την ανάπτυξή µας, γιατί ουσιαστικά ήταν η πρώτη µας χρονιά πλήρους λειτουργίας. ∆εν µπορέσαµε να ενεργοποιήσουµε τις εµπορικές µας συµφωνίες µε αποτέλεσµα, µεγάλες ποσότητες να στοιβάζονται στην αποθήκη µας, ακυρώθηκαν όλες οι εκθέσεις, δεν είχαµε προλάβει ακόµη να τοποθετηθούµε ικανοποιητικά στη «ζεστή αγορά»  η οποία µόνο συνέχιζε να δουλεύει,  ενώ µε τις συνεχείς κυλιόµενες αναστολές αλλά και τον φόβο και τους κινδύνους της πανδηµίας, άρχισε η οµάδα µας να δυσλειτουργεί. Επιπλέον δεν µπορούσαµε να επικαρπωθούµε και όλες τις ευνοϊκές χρηµατοδοτικές ρυθµίσεις επειδή η εταιρία ήταν καινούργια και δεν υπήρχαν προηγούµενα οικονοµικά στοιχεία. Χρειάστηκε να πάρουµε γενναίες αποφάσεις και µεγάλο ρίσκο να επαναλειτουργήσουµε το Φλεβάρη του 2021, µήνες πριν τη λήξη του lockdown, το οποίο βέβαια µας βγήκε τελικά σε καλό. Ως θετικά -αν µπορεί κάποιος να το πει- αυτού του διαστήµατος θα ανέφερα την κατασκευή και οργάνωση τους ηλεκτρονικού µας καταστήµατος, ένα από τα καλύτερα νοµίζω του χώρου, καθώς και πάρα πολλές πειραµατικές παραγωγές, οι οποίες µας δώσανε ένα «οπλοστάσιο» µε συνταγές αλλά και κάποιες συνεργατικές παραγωγές.

Πώς µετριέται στην περίπτωσή σας η παραγωγή; Σε εκατόλιτρα; Και επιπλέον, πώς κινείται η παραγωγή της Ζυθοποιίας Πηνειού;

Το ζυθοποιείο ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο του 2019 και την πρώτη χρονιά παράξαµε σχεδόν 1.000 HL και πουλήσαµε λίγο λιγότερα. Το 2020 ξεκινήσαµε πολύ «επιθετικά» αλλά µας βρήκε ο Covid-19 και οι καραντίνες… Φέτος ήταν λίγο καλύτερα. Εκτιµούµε ότι µέχρι τέλος του χρόνου θα περάσουµε τα 1.500 HL που είναι και το «νεκρό σηµείο» του ζυθοποιείου, µιας και όλος ο σχεδιασµός του και το επιχειρηµατικό µας σχέδιο έχουν βάση αυτά τα λίτρα.

Ποια είναι η δυναµικότητα της µονάδας σας και πού στοχεύετε να φθάσετε;

Στις αρχές του χρόνου ολοκληρώσαµε τη  φάση του επενδυτικού µας σχεδίου διαθέτοντας δεξαµενές συνολικής χωρητικότητας 4.200  λίτρων (42HL), οι οποίες σε συνδυασµό µε τις ταχύτατες µονάδες εµφιάλωσης και εµβαρέλωσης που διαθέτουµε, µας δίνουν µια ικανοποιητική παραγωγική δυνατότητα τουλάχιστον για τις εγχώριες ανάγκες. Μέχρι το καλοκαίρι του 2022, θα προχωρήσουµε στη δεύτερη φάση της επένδυσής µας προσθέτοντας αλλά 3.000 λίτρα (32 HL)  στις δεξαµενές µας καθώς και ψυκτικό θάλαµο, συµπληρώνοντας ένα ικανοποιητικό µέγεθος για ένα µικρό και ανεξάρτητο ζυθοποιείο. Η τρίτη φάση θα αφορά επέκταση κτιριακών εγκαταστάσεων και αποθηκευτικών χώρων, συστήµατα ποιοτικού ελέγχου και αειφόρου διαχείρισης και µείωσης κόστους παραγωγής, καθώς και µηχανή εµφιάλωσης κουτιού, µε ορίζοντα ολοκλήρωσης τις αρχές της σεζόν του 2023.


Η ετικέτα LoLa τι ακριβώς κρύβει µέσα της;

Το όνοµα προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων LΟngitude (Γεωγραφικό Μήκος) και LΑtitude (Γεωγραφικό Πλάτος) γι’ αυτό και στην ετικέτα της φέρει τις συντεταγµένες της πόλης της Λάρισας. Ήταν ένας εύσχηµος τρόπος να δείξουµε από που προέρχεται η µπύρα. Οι Λαρισαίοι βέβαια προτιµούν την άποψη πως το όνοµα στην πραγµατικότητα προέρχεται από τα αρχικά των λέξεων LΟve LΑrissa!! Την σχεδίαση της ετικέτας , ανέλαβε µια οµάδα επίσης από τη Λάρισα.

Παράλληλα έχετε επιχειρήσει και κάποιες ετικέτες που είναι αποτέλεσµα συνεργασίας, όπως η Μάρτσεν, η Ντούνκελ, η Ντορτ.

Νοµίζω πως στη φύση ενός µικροζυθοποιείου είναι ο συνεχής πειραµατισµός και οι συνεχείς παραγωγές. Έτσι ανανεώνουµε τα προϊόντα µας και παρέχουµε στους καταναλωτές µας νέες γευστικές εµπειρίες. Από την άλλη οι µόνιµες ετικέτες δεν είναι εύκολο τεχνικά και παραγωγικά να αυξάνονται συνεχώς. Οι συνεργασίες και οι συνεργατικές ετικέτες  -όπως συνηθίζεται να αναφέρονται- µε άλλα ζυθοποιεία, η Gypsy Brewers, είναι µια πολύ καλή λύση κατά τη γνώµη µου, να ανανεωνόµαστε και να δοκιµάζουµε συνεχώς καινούργιες παραγωγές. Οι συγκεκριµένες ετικέτες, παρήχθησαν σε συνεργασία µε την Ζυθοποιία Αναστασίου και έχουν και µια ιδιαίτερη βαρύτητα γιατί είναι παραγωγές που γίνανε µέσα στα lockdown και εκτιµήθηκαν πολύ από το κοινό. Είναι κάτι που θα συνεχίσουµε να υποστηρίζουµε. Ήδη ετοιµάζουµε άλλες δύο συνεργασίες, µια English IPA, η οποία θα κυκλοφορήσει άµεσα, και µία Bock που θα βγει τα Χριστούγεννα.

Πριν από λίγες µέρες φιλοξενήσατε στο χώρο σας µια συνέλευση των µελών του κλάδου της µικροζυθοποιίας. Πείτε µας λίγα λόγια γι’ αυτή την παρέα.

Βασικά δεν είναι παρέα. Είµαστε µια µεγάλη πια οµάδα µικρών κα ανεξάρτητων ζυθοποιείων (Σύνδεσµος Μικρών και Ανεξάρτητων Ζυθοποιείων Ελλάδας- ΣΜΑΖΕ), µε πολύ διαφορετική δυναµικότητα µεταξύ των µελών και συχνά αλληλοσυγκρουόµενα συµφέροντα, που µε καλή διάθεση προσπαθούµε να ορίσουµε µερικά πράγµατα που θα παλέψουµε από κοινού και υπάρχουν αρκετά. Η συνάντηση στη Λάρισα, πριν λίγες µέρες, ήταν η πρώτη δια ζώσης µετά από σχεδόν δύο χρόνια µε την οποία «εγκαινιάσαµε» την ιδέα- που ηταν και πρότασή µας- να πραγµατοποιείται η Γενική Συνέλευση του ΣΜΑΖΕ κάθε φορά   και σε ένα διαφορετικό ζυθοποιείο-µέλος.

Υπάρχουν πράγµατα που θα πρέπει να λυθούν σε θεσµικό επίπεδο; ∆ώστε µας κάποια παραδείγµατα από τα θέµατα που σας απασχολούν ως κλάδο.

Ένα από τα πιο σηµαντικά θέµατα είναι η αλλαγή και αναθεώρηση της νοµοθεσίας που διέπει την µπύρα και η προσαρµογή της µε την ευρωπαϊκή νοµοθεσία. Θα πρέπει επιτέλους να µπορούµε να παραγουµε µπύρα χωρίς τη δαµόκλεια σπάθη του νόµου περί  «αγνότητας» της µπύρας και χωρις την τόσο µεγάλη γραφειοκρατία

Ένα άλλο πάγιο αίτηµα είναι η εξοµάλυνση των φυρών που επιτρέπει ο νόµος µε τις πραγµατικές φύρες που έχουν τα ζυθοποιεία, ενώ η µείωση των φόρων είναι ένα θέµα πάντα επίκαιρο. Επίσης ο νόµος για τα ζυθεστιατόρια (brew pubs), η ογκοµέτρηση των δεξαµενών, τα επισκέψιµα ζυθοποιεία, είναι θέµατα που είναι πάντα στην ατζέντα και του ΣΜΑΖΕ  και της ΕΕΖ.


Σε ό,τι αφορά το θέµα του DRS;

Τελευταία προέκυψε επίσης αυτό το πολύ σοβαρό θέµα, η εφαρµογή του Deposit Return System «DRS», ενός επιστρεφόµενου περιβαλλοντικού τέλους που θα πρέπει να εφαρµοστεί και στη χώρα µας και από τις πρώτες εκτιµήσεις αναµένεται να επηρεάσει σηµαντικά το κόστος των τελικών προϊόντων, µιας και το τέλος αυτό θα προστίθεται στην τιµή των προϊόντων από την αρχή. Είναι πάρα πολύ σοβαρό θέµα, φαίνεται πως η εφαρµογή του µάλλον δεν έχει µελετηθεί επαρκώς από την πολιτεία και θα άξιζε κατά τη γνώµη µου και µια δηµοσιογραφική έρευνα από µεριάς σας µιας και γνωρίζετε τόσο καλά τα θέµατα µας. Η Ελληνική Ένωση Ζυθοποιών, της οποίας επίσης αποτελούµε µέλος, στην τελευταία της έκτακτη Γενική Συνέλευση, αποφάσισε να εκπονήσει ειδική µελέτη για την εφαρµογή του στη χώρα µας.

Οι συµπατριώτες µας οι Θεσσαλοί τιµούν τις ετικέτες σας; Κατ’ αρχήν βρίσκουν εύκολα τη µπύρα σας;

Γενικά θα έλεγα πως υπάρχει µια έλλειψη κουλτούρας σε µεγάλο µέρος των επαγγελµατιών του χώρου της «κρύας» αγοράς της µπύρας , µε αποτέλεσµα να είναι διστακτικοί στην προώθηση της craft µπύρας γενικότερα, αλλά και ενός νέου τοπικού προϊόντος. Φαίνεται πώς δεν γίνεται κατανοητό το µεσοµακροπρόθεσµο κέρδος, που µεταφράζεται σε τοπική ανάπτυξη, αύξηση κατανάλωσης σε καθηµερινή βάση που οφείλεται σε αλλαγή συνηθειών, συνδυασµός του ποτού µε φαγητό, ζυθογνωσία και δοκιµές , ζυθοτουρισµός κ.ά.. Φωτεινή εξαίρεση κάποιοι επιχειρηµατίες, µετρηµένοι στα δάκτυλα, που στηρίζουν σηµαντικά τέτοιες προσπάθειες «εκπαιδεύοντας» τους καταναλωτές. Πιο χαρούµενοι είµαστε µε τους καταναλωτές. Υπάρχει ικανοποιητική ανταπόκριση, ενθουσιασµός και συναίσθηµα. Όλες και όλοι -κυρίως οι συµπολίτες µας- επιθυµούν να πίνουν την  τοπική µπύρα. Κατανοούν ότι πίνουν κάτι διαφορετικό, και γευστικό και συνεχίζουν να την ζητούν. Υπάρχουν και οι ένθερµοι υποστηρικτές, οι θιασώτες της craft µπύρας, ένα απίστευτο, κυρίως νεανικό κοινό που αρχίζει να αποκτά βαθιά γνώση στην µπύρα και µας δίνουν µεγάλη έµπνευση. Η µεγάλη µάχη µας πάντως, θα είναι η εκπαίδευση του κοινού και η εµπέδωση του γεγονότος ότι η µικρή διαφορά στην τιµή µπορεί να δώσει πλήθος γευστικών διαδροµών και ποιοτικά άλµατα στην µπύρα που καταναλώνεται. Πάντως τώρα πια, µετά το φετινό καλοκαίρι, νοµίζω πως οι ετικέτες µας -τουλάχιστον στη δική µας περιοχή- βρίσκονται σχεδόν παντού.

Ολόκληρη η συνέντευξη στο Beer & Brunch που κυκλοφορεί

Τα θέµατα που έχουν να κάνουν µε τα δίκτυα διακίνησης του προϊόντος πως τα αντιµετωπίζετε; Πως φθάνει η LoLa στον καταναλωτή;

Είναι αλήθεια πως -κυρίως τον πρώτο χρόνο-είχαµε  πρόβληµα µε τη διανοµή. Το µεγαλύτερο ποσοστό αυτής στο HORECA -κατά πολλούς πάνω από 90%- ελέγχεται  από τα δύο µεγάλα  ζυθοποιεία, τα οποία επιπλέον εισάγουν και αρκετές αρκετά γνωστές ετικέτες, οι οποίες βασικά κατά την γνώµη µου είναι οι ανταγωνιστές µας. Οι µεταφορές πανάκριβες, αν δεν έχεις οικονοµίες κλίµακας, δηλαδή γεµάτες παλέτες. Η διανοµή σαφέστατα είναι άλλη δουλειά. Στην περιοχή µας συνεργαζόµαστε πιο εύκολα µε τους εµπόρους και τους διανοµείς και έχουµε αποκαταστήσει σε µεγάλο βαθµό τη διανοµή µας. Αν ένα ζυθοποιείο θέλει να φύγει από τον τόπο του, χρειάζεται συνεργασίες. ∆εν µπορείς να είσαι και παραγωγός και διανοµέας. Είναι και ένας από τους λόγους που εµείς από φέτος το καλοκαίρι διαµορφώσαµε µια συνεργασία µε µια ανεξάρτητη εταιρεία διανοµής ποτών, την GRANIKAL, η οποία και θα διανέµει τα προιόντα µας σ όλη την Ελλάδα.

Είσαστε ευχαριστηµένος από την εξέλιξη του εγχειρήµατός σας; Τι είναι για σας η Ζυθοποιία Πηνειού; ∆ουλειά, χόµπι, ό,τι καλύτερο σας έχει συµβεί, ίσως;  

Είναι σαφέστατα δουλειά πια. Είναι µια επιχειρηµατική πρόκληση και θα πρέπει να πάει καλά. Σεβόµενοι βέβαια πάντα τους στόχους και το όραµα µας. Νοµίζω πως ο πρώτος στόχος ανάλογων εγχειρηµάτων θα πρέπει να είναι η τοπική αγορά. Και εµείς σε αυτό το θέµα είµαστε σε καλό δρόµο. Το όνειρο δεν σταµατά στην LoLa. Θέλουµε ένα  ζυθοποιείο που να αποτελεί ένα πυρήνα συνεχούς δηµιουργίας και παραγωγής. ένα χώρο επισκέψιµο, που θα αποτελέσει ένα ζωντανό κύτταρο της πόλης, µε ξεναγήσεις, δρώµενα, σεµινάρια και εκδηλώσεις ζυθογνωσίας.

Θα πρέπει να συνεχίσουµε να επηρεάσουµε την αντίληψη του καταναλωτή ως προς την µπύρα, παράγοντας κορυφαίας ποιότητας νόστιµες µπύρες µε σταθερά οργανοληπτικά χαρακτηριστικά, τις οποίες φυσικά θα πρέπει να προωθήσουµε παντού.

Παραφράζοντας κάπως το γνωστό σλόγκαν από το χώρο των περιβαλλοντικών θεµάτων και της φιλανθρωπικής δράσης, «Think global – Act Local» (Σκεφτόµαστε παγκόσµια – ∆ρούµε Τοπικά), θα έλεγα πως το δικό µας moto θα είναι: «Παράγουµε Τοπικά – δρούµε Παγκόσµια».

Έχω κάνει πολλά και ενδιαφέροντα πράγµατα στην επαγγελµατική µου ζωή και είναι και δύσκολο και πρόωρο να κρίνω αν είναι ό,τι καλύτερο µου έχει συµβεί. Σίγουρα όµως είναι ένα πολύ ενδιαφέρον και δηµιουργικό ταξίδι.

agronews.gr

google-news-logo

Ακολουθήστε το larisanew.gr στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι όλες τις τελευταίες ειδήσεις.

Τελευταία Νέα

Σχετικά Άρθρα