Οι πατάτες είναι σίγουρα ένα θρεπτικό συστατικό που έχει πολλά οφέλη για την υγεία.  Η φλούδα της είναι πλούσια σε κάλιο και κρατά την καρδιά υγιή. Μια μέτρια πατάτα 213 γραμμαρίων, έχει περίπου 164 θερμίδες και παρέχει 4,5 γραμμάρια φυτικών ινών, σχεδόν το 20% των ημερήσιων αναγκών σας σε κάλιο, 46% των ημερήσιων αναγκών σας σε βιταμίνη C και 4,4 γραμμάρια φυτικής πρωτεΐνης. Εκτός από την αφθονία άλλων θρεπτικών συστατικών, είναι επίσης μια καλή πηγή βιταμινών, συμπεριλαμβανομένης της βιταμίνης Β6.

«Η κατανάλωση πολλών υδατανθράκων δεν είναι υγιεινή και ορισμένες έρευνες δείχνουν ότι οι πατάτες μπορεί να σχετίζονται με υψηλότερη αρτηριακή πίεση. Αλλά συνήθως, είναι ο τρόπος με τον οποίο μαγειρεύουμε τις πατάτες (όπως το τηγάνισμα) που προκαλούν τα αρνητικά αποτελέσματα», λέει στο eatthis.com, η διατροφολόγοςAmy Goodson, MS, RD, CSSD, LD, συγγραφέας του The Sports Nutrition Playbook.

Τι μπορεί να συμβεί στο σώμα σου αν τρως καθημερινά πατάτες

Η υγεία του εντέρου σας μπορεί να βελτιωθεί

Όταν τρώτε πατάτες που είναι ζεστές, τα άμυλα τους αφομοιώνονται γρήγορα σε γλυκόζη, η οποία αυξάνει το σάκχαρο στο αίμα σας. Αλλά όταν οι μαγειρεμένες πατάτες κρυώσουν, τα άμυλα τους μετατρέπονται σε αυτό που είναι γνωστό ως ανθεκτικό άμυλο τύπου 3, το οποίο δρα τόσο ως διαλυτή όσο και ως αδιάλυτη.Κατά την αντίσταση στην πέψη, τα σάκχαρα από αυτό το άμυλο δεν απορροφώνται στην κυκλοφορία του αίματος. Αντίθετα, το ανθεκτικό άμυλο μετακινείται στο παχύ έντερο, όπου διασπάται από υγιή βακτήρια και ως πρεβιοτικό, τροφοδοτεί τη μικροχλωρίδα του εντέρου σας.

Η διατήρηση της υγιούς μικροχλωρίδας του εντέρου σας μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο να αναπτύξετε μια σειρά από παθήσεις, όπως φλεγμονή, σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου (IBS) και ακόμη και καρκίνο του παχέος εντέρου

Προσοχή στην αύξηση βάρους

Μερικές φορές η κατανάλωση πατάτας μπορεί να οδηγήσει στη αύξηση βάρους. Ειδικά, όταν οι πατάτες είναι τηγανητές, ή έχουν λιπαρές προσθήκες όπως είναι το τυρί.

Μια μελέτη που δημοσιεύτηκε στο The American Journal of Clinical Nutrition, διαπίστωσε ό,τι η κατανάλωση τηγανητών τροφών όπως οι τηγανητές πατάτες συνδέεται άμεσα με την παχυσαρκία. Η πιθανότητα να πάρεις βάρος επιδεινώνεται ακόμη περισσότερο αν παραγγείλεις πατάτες τηγανιτές μαζί με μπέργκερ. Το γεύμα αυτό, περιέχει περισσότερες από 500 θερμίδες

Το σάκχαρό σας μπορεί να αυξηθεί

Κάθε φορά που τρώτε υδατάνθρακες, το σάκχαρό σας μπορεί να αυξηθεί. Το αυξημένο σάκχαρο στο αίμα με την πάροδο του χρόνου μπορεί να οδηγήσει σε προδιαβήτη, αντίσταση στην ινσουλίνη και διαβήτη τύπου 2. Εάν καταναλώνετε τακτικά, τηγανητές πατάτες, ή  πατατάκια, μπορεί να αυξηθεί ο κίνδυνος για διαβήτη, υψηλή αρτηριακή πίεση και καρδιακές παθήσεις.

Σύμφωνα με την Goodson, ακόμη και οι  βραστές και ψητές πατάτες μπορούν να αυξήσουν το σάκχαρο στο αίμα και τους κινδύνους διαβήτη – αλλά το ίδιο μπορούν και άλλοι υγιεινοί υδατάνθρακες όπως το πλιγούρι βρώμης, το καστανό ρύζι και το ψωμί ολικής αλέσεως.

«Το κλειδί είναι να συνδυάσετε τις πατάτες και άλλους υδατάνθρακες με μια πρωτεΐνη όπως άπαχο βοδινό κρέας, κοτόπουλο, ψάρι ή αυγά», συμβουλεύει η Goodson. «Η πρωτεΐνη βοηθά στην επιβράδυνση της πέψης, και έτσι βοηθά στην ισοπέδωση της καμπύλης του σακχάρου στο αίμα, αποτρέποντας την απότομη αύξηση».

Πρόωρη γήρανση

Σύμφωνα με την διαιτολόγο Johna Burdeos, RD, το λάδι υψηλής θερμοκρασίας που απαιτείται για το τηγάνισμα πατάτας και άλλων τροφίμων μπορεί να δημιουργήσει επιβλαβείς ενώσεις που ονομάζονται τελικά προϊόντα προηγμένης γλυκοζυλίωσης (AGEs), οι οποίες συσσωρεύονται στο σώμα καθώς γερνάμε.

“Η υπερβολική κατανάλωση αυτών των τροφών μπορεί να οδηγήσει σε κυτταρική βλάβη και φλεγμονή, που μπορεί να επιταχύνει τη διαδικασία γήρανσης. Η φλεγμονώδης απόκριση στο δέρμα φαίνεται σε ορατά σημάδια εξασθενημένης ελαστικότητας του δέρματος – ρυτίδες, πρήξιμο και ακμή”, λέει η Burdeos.

Έχετε περισσότερη ενέργεια για άσκηση

Σύμφωνα με την Goodson, μια μέτρια πατάτα, είναι μια πλούσια σε θρεπτικά συστατικά πηγή υδατανθράκων, παρέχοντας στο σώμα περίπου 26 γραμμάρια σύνθετων υδατανθράκων για να βοηθήσει την άσκηση. Και πάλι, να έχετε κατά νου ότι αυτό το όφελος προέρχεται από τη βραστή ή ψητή πατάτα και επουδενί από την τηγανητή.

healthstories.gr